loading...
دریای همیشه پارس
فرزند کوروش بازدید : 202 پنجشنبه 30 تیر 1390 نظرات (0)
در 250 پیش از میلاد مسیح دو برادر به نامهای ارشک و تیرداد با جنگجویان خود همراه پنج تن از بزرگان پارت ناحیه علیای تجن را اشغال کردند در نتیجه نبردی بین آنها و دیودتوس حاکم جدید بلخ در گرفت نتیجه جنگ چندان مشخص نیست ولی پارتها توانستند که ایالت مجاور را هم به تصرف در بیاورند.
دو سال پس از آن ارشک در جنگ کشته شد ولی پارتیان که بسیار جنگجو بودند تحت فرماندهی تیرداد همه ناحیه ای را که امروز سر حد ماورائ خزر روسیه و ایران را تشکیل می دهد به تصرف درآورند.تیرداد در همین ناحیه نخستین پایتخت خود را بنا کرد و آن به منزله آشیانه عقابی تسخیر ناپذیر بود و اندکی پس از آن شهری دیگر به نام موسس سلسله یعنی ارشک بنا کرد و تیرداد در آنجا تا جگذاری کرد(اشک آباد که امروزه با نام عشق آباد در ترکمنستان مشهور است).
سلوکوس دوم در صدد نابودی پارتها درآمد ولی سپاهیان سلوکوس هیچ کاری نتوانستند در برابر پارتها انجام دهند و گفته می شود که پارتها از فن سوارکاران سکایی در نبرد استفاده کردند!
سلوکوس پس از آن به پایتخت خود در سوریه بازگشت. پارتها هم دوباره به پیشروی خود ادامه دادند و توانستند که گرگان در جنوب شرقی دریای خزر را هم تصرف کنند. اکنون پارتها بین حکومت یونانی بلخ و حکومت سلو کیان بودند.
تیرداد مدت 37 سال پادشاهی کرد و در این مدت به تقویت حکومت اشکانیان مشغول شد و به سوی مغرب پیشروی کرد و شهر یونانی هیکاتوم پلیس
(ممکن است در نزدیکیهای دامغان باشد!) را به تصرف درآورد.
جانشین تیرداد اردوان یکم در جنگی که با آنتیوخوس سوم کرد از او شکست خورد. جانشین اردوان فریاپاتس توانست که به تسخیر ایالات جنوب دریای خزر مشغول شد در نتیجه قدرت پارتها هم پیش از پیش افزایش می یافت.در بقیه نقاط ایران هم شورشهایی بر علیه سولوکیان در گرفت.مانند ایالت ماد و پارس و برخی جاهای دیگر .
فرهاد یکم هم به تقویت نیروی اشکانیان پرداخت. پس از فرهاد یکم یکی دیگر از پادشاهان بزرگ ایران به پادشاهی رسید ونام او میتردات یکم یا مهردادیکم بود که
غرب ایران تا خلیج پارس را گشود.پارتها به عنوان وارثان ایرانیان شناخته شدند.مهرداد عنوان شاهنشاه به خود می گیرد و نقاط بسیاری را به تصرف خود در میاورد و مشغول به قلع و قمع باقیمانده سلوکیان در ایران می شود.
دمتریوس برادر آنتیوخوس هفتم می خواهد که دوباره سلوکیان قدرت سابق را به دست آورند در نتیجه در راس سپاهی به مرزهای پادشاهی پارت حمله می کند و نه تنها کاری از پیش نبرد بلکه اسیر مهرداد یکم هم شد!
پارتها پایتخت خود را در تیسفون نزدیک به بغداد امروزی بر پا می کنند.
پس از مهرداد یکم فرهاد دوم به پادشاهی می رسد که قلمرو وسیعی را در اختیار خود دارد.در این هنگام برادر دمتریوس یعنی آنتیوخوس هفتم با سپاه زیادی وارد مرزهای شاهنشاهی پارتها می شود و به پیشرویهایی دست می یابند و حتی هگمتانه(همدان) را هم به تصرف در میاورند!
رفتار سلوکیان چنان با مردم بد بود که مردم خشمگین بر علیه آنه شورش کردن و بار دیگر روح میهن پرستی ایرانیان جانی تازه گرفت ودر این هنگام هم فرهاد دوم با سپاهی وارد همدان شدند و چنان ضربه سنگینی به سلو کیان وارد آمد که حتی پادشاه سلوکی کشته شد و تعداد زیادی از یونانیها اسیر شدند!
در این هنگام نابودی سلوکیان حتمی بود و تنها سوریه را در اختیار داشتند.
پارتیان می خواستند که ضربه نهایی را به سلوکیان وارد کنند وآماده حمله به سوریه بودند که ناگهان سکاها شرق و شمال شرق را مورد حملات وحشیانه قرار دادند. فرهاد به نبرد آنان شتافت ولی با تمامی رشادتها در جنگ کشته شد!
علت اصلی آن هم خیانت یونانیانی بود که در قشون پارتها وارد شده بودند و درست در حین نبرد به سکاها پناهنده شدند در نتیجه نیروی سکاها چند برابر نیروی پارتها شد ونتیجه جنگ هم به سود آنان!
اردوان دوم جانشین او هم در نبرد با سکاها کشته شد.سکاها قدرت زیادی یافته بودند و به پیشروی خود ادامه میدادند امیدی برای پارتها نمانده بود که در این زمان میترادات دوم که به مهردادبزرگ مشهور است پادشاه پارتها شد.
این پادشاه توانست که سکاها را قلع و قمع کند به پیروزیهای درخشانی در شرق ایران دست یافت.جاده مشهور ابریشم زیر نفوذ پارتها درآمد. در حدود 115 پیش از میلاد مهردادبزرگ هیات سفارتی را که از جانب امپراتور چین اعزام شده بود را پذیرفت و دولت پارت با دولت چین معاهدهای تنظیم کرد که مربوط به امور تجارتی و بازرگانی بود. مسئله ارمنستان از زمان مهردادبزرگ مطرح می شود که مهرداد شخصی با نام تیگران را پادشاه آنجا می کند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 129
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 1,416
  • بازدید کلی : 54,846