loading...
دریای همیشه پارس
فرزند کوروش بازدید : 195 شنبه 19 شهریور 1390 نظرات (0)
زرتشت پيامبر ، مردي سترگ و يگانه اي بي مانند درتاريخ اديان گيتي و راستگويي والاتبار و بي‌نظيري از ديدگاه فريدريش ويلهلم نيچه ، فيلسوف شهير آلمان است . نيچه اي كه در جواني تحت آراء شو پنهاور، نيهيليسم را تبيين تعريف تولد بشري مي دانست و مقبول قبول داشت كه زندگي بشر مشغله اي بي معناست سرشار از رنج و متنازع به آن نظر كه اين جهان فقط بخشي و بخشي بي اهميت از كل واقعيت است به گاه اينكه نيچه با گفتارِنيك زرتشت پيامبر در اوستا آشنا شد دبگر ، زندگي را اصليت زند ه مي دانست و اين را كل واقعيت ، آنگاه بود كه طغيان عليه نيهيليسم را سرآغازيدن كرد و مومن به اعتقاد زندگي ،كه بايد به تمامي درآن زندگي و هر چه مي توان از آن بر گفت واين كار را بايد بهترين نحو مكرر، تكرار كرد چرا كه از ديدگاه اشوزرتشت پيامبر زندگي مبارزه‌اي دايم و ترديد ناپذير ميان خيروشر است و تا بدانجا انسان نيك مي جنگد كه بايد زندگي بجنگد و تا آنجا مي زيد تا به والاي هماي ابر مرد برسد و بخواند آنكه را خواندني است و بايد آنچه بايستني را.

از ديدگاه نيچه زرتشت پرومتئوسي جديد است درتاريكي وسقوط ذهن بشريت رفته به قهقراء ارتجاع مدرنيته او انديشه‌اي در گفتار زرتشت مي بيند كه جهش خِرد تا به آستان زمين است انديشه اي كه نه تنها نظاره گر به سوي خيالات آسماني و اثيري نيست بلكه با اصالت خاك و زندگي آدمها در غالب آن معبود بشر را مي بيند و حكومت را نه برازنده حاكميت كه در قامت مرد آساي سو شيانت در عبارت ابر مردي جديد كه همانا حكومت آن خون سرخ رنگ حكومت ملت است بر مردم كه بادا ملت سروري ظهور ابر مرد مقتدر و راستگورا .
نيچه منقلب شده از راست گفتار خورشيد خاور زمين به نگارش زرين ترين و ژرفترين شاهكارش دست مي‌زند ونام آن كتاب را «چنين گفت زرتشت» مي گذارد و خود مي گويد «من جهان را آفريدم» در اين كتاب زرتشت شخصيت فرزانه و به يكم كلام دهايي آتشين و تفكر نوراني است كه با زباني شاعرانه همانگونه كه در اوستا است حكمت حكيمانه و خِرد پيامبرانه را در باب معنا و ماهيت هستي و بنياد هستي شناسي بيان مي‌كند. نيچه از ديدگاه زرتشت با كاويدن معناي نسبت خدا و انسان و دين و اخلاق و فلسفه و علم و معاني وجه معنوي انسان موثر در اثر زندگي مي بيند .

نيچه در اين فلسفه از نمادهاي عميق و پيچيدهاي براي بيان پايه هستي شناسي كه همان خواست قدرت است بهره‌مي‌برد، خواستن و قدرت دو عنصر جدايي نا پذير بشري است در قالب خواستِ قدرت كه در تمامي هستي حضوردارد و در ساحتي به صورت نيروي ناميراي زندگي پديدار مي شود و در ساختار رواني به صورت نيروي روان كه نتيجتاً فرابردن نيك بختي بشر در تمسك به خاك كه خاك سر رشته هدف برين كه رسيدن وجودي به اهورا مزدا است مي‌شود. نوزايش هستي در حيطه تجسم تفكر و جرم جسم بشر تا به درجات بالا رفته درعالم ماده كه از آن زمان به بازگشت جاودانه به مكان ا هورايي در هر دو غالب روان و جسم است چرا كه بر خلاف آن فكر كُشان ديگر كه تفكر را تيشه اي بر ريشه خرافه خود مي دانند و هر گونه فكر در حيطه مذهب را ممنوع ورود مي دانند، زرتشت پيامبررانسان فكور را زرتشتي‌اي با خلوص روان مي داند و تفكر را مساوي پيشرفت و پيشرفت رالازمه ملت و ملت را جزو وجود اهورامزدا مي داند.
چنين گفت زرتشت نيچه بر گرفته از خرد شش سپنتا : ارديبهشت، خرداد، امرداد، شهريور، بهمن، اسفندارمزد است و تكوين و تبيين اين خرد مبنايي از شش فرشته اهوايي ايراني زرتشتي : ( ميترا فرشته خورشيد، تشتر فرشته آبها، زامياد فرشته زمين، آناهيد فرشته باران و مادرميترا، سروش فرشته عدالت روز رستاخيز، ورهران فرشته جنگ و جنگاوري و پهلوان منشي )

علت تامه تقديس جنگاوري در آراء نيچه برمي گردد به نيروي اهورايي ورهران . ورهران در زبان پهلوي ريشه در وِرِترغن اوستايي دارد كه امروز به لفظ بهرام استعمال مي شود . تكان دهنده ترين و قوي ترين بخش در چنين گفت زرتشت درباره جنگ وجنگاوران است. آنجا كه زرتشت مي گويد:«سرباز چه بسيار مي بينم اما كجايند مردان جنگي بسيار... دشمن تان را بجوييد و جنگ تان را بر پا كنيد جنگي در راه انديشه هاتان و اگر انديشه هاتان از پاي درآمد، باز راست كرداري شما مي بايد غريو پيروزي بردارد! صلح را همچون افراز جنگ هاي تازه دوست بداريد و صلح كوتاه را از صلح دراز بيش نگوييم كه كار كنيد ، كه جنگ اوريد نگوييم كه صلح كنيد ، كه پيروز شويد ! كارتان ، جنگ باد ، صلحتان پيروزي ... مي پرسيد خوب كدام است ؟ پهلواني خوب است . اين سخن دختر كان را باد كه بگويند «خوبي يعني زيبايي و دلربايي» آدمي تنها آنگاه خاموش مي ماند و فارغ مي نشيند كه تيروكمانيش هست وَرنه هرزه مي‌درايد و مي‌ستيز، صلحتان پيروزي باد . مي گوييد انگيزه نيك جنگ رانيز مقدس مي كند ؟ اما من به شما مي گويم : جنگ نيك است كه هر انگيزه اي را مقدس مي كند . از جنگ و دليري بيش از همسايه دوستي كارهاي سترگ بر آمده ست . شما را تنها دشمناني بايد كه از يادشان بيزار باشيد ، نه دشمنانيكه خوارشان شماريد جنگاور خوب راپژواك تو بايد خوشتر است از من مي خواهم و آنچه را كه نزدتان گرامي ست نخست بايد فرمان يابيد طغيان شرف برده است اما شرف شما در فرمانبري باد فرماندهي تان همانا فرما نبري چنين به سر بريد زندگي فرمانبري و جنگ آوري خويش را از زندگي دراز چه سود؟ كو اين جنگاور مي‌خواهد با او مدارا كنند؟ با شما مدارا نمي كنم، به جان و دل دوست تان دارم ، برادران جنگي‌ام » .


تا به آخر زندگاني پراثر و با ثمر ينچه متاثر از شش فرشته اهورايي ايران بود كه با الهام از هر يك ده‌ها صفحه ونظريه بر دامان فلسفي جهاني در وانفساي نيست انگاري پست مدرن مي افزايد و مزين مي كند تاريخ انديشه و كلام را به اسطوره ها راستگويي ها از شكوه اهورايي ، اما شاه بيت سخن نيچه برمي گردد به وجود عظمت و حقانيت بي بديل ابرمرد چه در غالب هوشيدر و هوشيدر ماه چه در غالب و اپسين موعود ظهور سو شيانت مصلح، نيچه مي داند او مي‌آيد براي اميد رفتگان بشري مي آيد . اما آيا ابر مرد وجه تمايزي با بشردارد؟ بله نيچه چنين مي گويد:«بوزينه دربرابر انسان چيست؟‌چيزي خنده آوريا چيزي مايه‌ي شرم دردناك انسان دربرابر ابرمرد همينگونه خواهد بود، چيزي خنده‌آور يا چيزي مايه شرم درد ناك».
سوشيانت به معني نجات دهنده است و همينطور پيشواي دين. اسامي سوشيانت در بندهاي 128و129 فروردين يشت چنين آمده است:‌ «به فروهر اوخشيت مقدس درود مي فرستم . به فروهر اوخشيت نمنگه درود مي فرستم به فروهر استوف‌ارته درود مي فرستم به آن **** كه به سوشيانت پيروزگر موسوم خواهد شد و به استوت ارته موسوم خواهدشد اورااز اين‌رو استوت ارته گويند آنچه در جهان داراي جسم و جاني است از پرتو او به يك زندگاني فنا ناپذير رسد تا آنكه جنس دو پا ضد دروغ مقاومت تواند و تا آنكه كه پاكدينان درستيزه ضد دشمنان ايستادگي توانند كرد او خشيب ارته لفظ يعني كسيكه قانون مقدس را مي پروراند امروزه اين مراسم را هوشيدر گويند و نام دومين موعود هوشيدر ماه است. دربندها ي 88 تا 96 زامياد يشت آمده: «پس از ظهور سوشيا نت گيتي پر ازعدل وحكمت گردد، سعادت رو مي‌آورد ،‌ انديشه وگفتار وكردارنيك ظفر يابد، جهان از دروغ پاك شود ، خشم نا بود گردد ، راست به دروغ چيره آيد، منش نا پاك از منش پاك شكست ببيند،‌ امشاسپندان خرداد و امرداد ديوهاي گرسنگي و تشنگي را براندازند ، اهريمن بگريزد». نيچه با برگفتن حقانيت سوشيانت ابرمرد را پي ريزي مي كند كه اوست ابر مرد ، اوست آن آذرخش اوست كه مايه‌ي شيداي زمين است. روزي جاي ابرمرد خواهد بود «اي تنهايان امروز ،‌شما خروج كردگان خود روزي قوي خواهيد شد و ازميان شما كه خود را برگزيده ايد قومي ديگر خواهد خواست و از آن ميان ابرمرد براستي زمين شفاخانه اي خواهد شد .» حال بنگريم تشابه ديني – فلسفي را پرفسور دارمستتر دركتاب خود با ترجمه جان باخته در راه ميهن محسن جهانسوز 1317 چنين گفته « سوشيانت پس از هزاران سال كه بر عمر زمين خواهد گذشت خروج خواهد كرد . روز رستا خيز مردگان بپا خواهند خواست و زندگي از سر خواهد گرفت. دراين موقع سوشيانت تنها نخواهد بود، زيرا در زمره اين مردگان فنا نا پذير دليران ديگر هستند كه شربت مرگ نچشيده در نواحي دوردست يا در غيبت انتظار مي كشد اشخاص مذكور در آخر الزمان در پيرامون سوشيانت كه پسر تولد نايافته زرتشت است ، جملگي در ركاب او خواهند بود درچنين گفت زرتشت از زبان نيچه نيز اين بشارت داده مي شود كه : «تمام خدايان مرده اند ، اكنون در انتظاريم كه ابر مرد بيايد .... من آنهايي را دوست مي دارم كه درآن سوي ستارگان دليلي براي فداي خويشتن نمي بينند ، بلكه خود را فداي زمين مي كند ، زيرا زمين روزي جاي ابر مرد خواهد بو د.»


خصلت ابر مرد در سه خصوصيت خلاصه مي شود :

‌الف ) روزي مردي خروج خواهد كر د
ب) شريران را منقطع خواهد نمود
ج) وارث زمين خواهد گشت.


نيچه زرتشتي گري را رسيدن به ماهيت حقيقت كاينات مي‌گويد و پيشرفت خرد شناسي را منوط به پاسخ گفتن به پرسش هاي بنيان برافكن جواني مي داند نيچه عليه كساني راه خرد را سخت و خارآگين مي كنند و باعث مي شوند رهروان معرفت شناسي و خرد ورزي از هر گونه حركت باز به ايستند و اين حصول هر گونه معرفت براي بشر را ناممكن خواهد كرد چرا كه ادراك معرفت ريشه در ادراك حقيقت دارد و حقيقت بيان صريع و رساي موضوع ابژه در ذهن و سوژه در روان است و شرح بسط آن نه در تنا قص كه در يگانگي شكل تشكيل مي گيرد. نيچه سعي دارد به مردمان دگر بفهماند كه حكمت خود نه در دكترين‌هاي غربي بلكه در فلسفه اشراقي و حكمت فهلويون ايران است حال كه خود بيگانه ايم با داشته‌هامان و گاه در ستيز با اندوخته هاي نيا كاني.
ايدون باد، پيشرفت خرد در ايران زمين ايدون باد، پيشبرد انوار نياكان ايدون باد .
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 129
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 77
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 105
  • بازدید ماه : 190
  • بازدید سال : 1,593
  • بازدید کلی : 55,023